لوله نخ دار (لی فلت) یک لوله PVC تقویت شده است که عمدتا برای آبیاری و تامین آب استفاده می شود. با این حال، این لوله در بین صنایعی مانند معدن، ساخت و ساز و آتش نشانی محبوب است. این به دلیل ویژگی های انعطاف پذیر، سخت و سبک وزن آن است.

انواع لوله نخ دار اغلب با پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) با ترکیبی از لاستیک نیتریل ساخته می شوند. از آنجایی که این لوله ها با در نظر گرفتن تقویت داخلی ساخته شده اند، اکستروژن در آن ها با کمک روشی منحصر به فرد به نام روش بافت ایجاد می شود. علاوه بر این، با استفاده از پوشش لاستیکی، لوله به شدت به هم متصل می شود تا از تقویت آن اطمینان حاصل گردد.

لوله نخ دار یا لی فلت از مواد PVC، لاستیک یا پلی اورتان ساخته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، یکی از مهم ترین ویژگی ها این است که می توان شلنگ را برای اهداف ذخیره سازی صاف قرار داد.  این محصول برای تامین آب در عملکردهایی مانند ساخت و ساز یا آبیاری استفاده می شود. در واقع زمانی که حمل آب آسان نیست 

برای خرید یا اطلاع از قیمت محصول با شماره 09122180028 یا 09107766002 تماس حاصل فرمایید.

ساخت لوله های لی فلت

لوله نخ دار از خطوط لوله انعطاف پذیر Angus از نخ های مصنوعی با کشش بالا هستند که به صورت دایره ای بافته می شوند. سپس کاملا در یک پوشش و آستر الاستومری سخت محصور می گردند. نخ ها و روکش های مختلفی برای کاربردهای مختلف استفاده می شود، اما وجه مشترک همه آن ها، استحکام زیاد و راندمان هیدرولیکی است.

لوله نخ دار یا لی فلت

ابعاد و انواع لوله نخ دار یا لی فلت

لوله لی فلت در قطرهای مختلف از 2 اینچ (50 میلی متر) و تا 8 اینچ (200 میلی متر) و همچنین درجه بندی فشارهای مختلف از PN2 تا PN16 موجود است.

دو نوع اصلی لوله نخ دار وجود دارد: لوله لی فلت سنگین و لوله لی فلت متوسط. همانطور که از نام آن ها پیداست، لوله سنگین به طور ویژه برای مقاومت در برابر فشارهای ناشی از استفاده سخت تنظیم شده است، در حالی که لوله  متوسط ​​ابزار مناسبی برای کارهای کم چالش است.

مزایای لوله نخ دار نسبت به لوله های پلی اتیلن سفت، الیاف شیشه ای یا لوله های فولادی

لی فلت از PVC ساخته شده است. یکی از ویژگی های کلیدی آن این است که شیلنگ برای اهداف ذخیره سازی صاف قرار می گیرد. همچنین آنها برای انتقال آب در کارهایی مانند ساخت و ساز یا آبیاری استفاده می شوند.

برخی از ویژگی های کلیدی لوله نخ دار عبارتند از:

  • انعطاف ‌پذیری PVC که لوله ‌های layflat از آن ساخته شده ‌اند. به این معنی است که بسیار انعطاف ‌پذیر هستند و در برابر پیچ خوردگی‌ ها مقاوم اند. این امکان فشرده ‌سازی آسان را در صورت عدم استفاده فراهم می‌کند. بنابراین لوله لی فلت برای ذخیره سازی و حمل و نقل و همچنین کاربر پسند بودن ایده آل است.
  • مقاومت: ترکیبی از تقویت ‌کننده‌ های نخ بافته شده و یک دیواره داخلی و خارجی جدانشدنی، این شیلنگ ‌ها را در برابر اکثر عوامل اکسیدکننده، کاهنده و همچنین اسیدها و قلیایی ‌های رقیق‌ شده مقاوم می ‌کند. این ویژگی ها همچنین به جلوگیری از شروع پوسیدگی و ساییدگی کمک می کند. این به این معنی است که طول عمر لی فلت بسیار طولانی است.
  • سبک وزن: اگر چه لوله نخ دار قوی و بادوام است، اما نحوه ساخت آن به این معنی است که وزن کمی دارد. به همین دلیل استفاده و حمل و نقل آن آسان است. این لوله ها دارای طراحی جمع شونده هستند که به این معنی است که ذخیره و بیرون آوردن آن ها آسان و ساده است. بنابراین آن ها برای آبیاری در صنایعی مانند کشاورزی یا ساخت و ساز ایده آل هستند.
  • استقرار و بازیابی سریع تر: انعطاف ‌پذیری بالای لوله نخ دار و مقاومت در برابر پیچ خوردگی باعث می‌شود خطوط طبیعی زمین بدون وارد کردن فشار به خط لوله دنبال شود. بدین ترتیب دیگر نیازی به کار گران ‌قیمت برش مسیر لوله نیست. اتصالات کمتر و اتصالات سریع تر به معنای کاهش هزینه نیروی کار و تجهیزات است.
  • ذخیره سازی و حمل و نقل آسان تر: لوله های لی فلت برای ذخیره سازی سبک تر و فشرده تر هستند. به طوری که به دلیل بستر تختی که دارد، به جای کامیون یا لیفتراک می توان از یک وانت استاندارد استفاده کرد. این ویژگی باعث کم شدن هزینه های حمل و نقل می شود.
  • عمر سرویس طولانی تر: حتی در سخت ترین محیط ها قادر به کار مداوم در فشارهای پمپاژ بالا با حداقل تعمیر و نگهداری است. همچنین برای استفاده در شرایط مختلف زمین در برابر سایش و برش مقاومت بالایی دارد. این لوله ها دچار خوردگی یا پوسته پوسته شدن نمی شود. همچنین در برابر حرارت، سوخت، مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش، ازن، هوازدگی، هیدرولیز و حمله میکروبیولوژیکی مقاوم هستند.
  • تعمیر و نگهداری ساده تر: تعمیر و نگهداری لوله نخ دار در کسری از زمان انجام می شود. این به معنای کاهش هزینه های نیروی کار و تجهیزات علاوه بر کاهش زمان توقف کار است.
  • ساخته شده از مواد زیست محیطی، غیر بوی، غیر سمی، سالم
  • تکنیک جدید: تشکیل یک مرحله ای منحصر به فرد، چسبندگی بالا بین پوشش، ورق های تقویت کننده
لوله نخ دار یا لی فلت

کاربردهای لوله های نخ دار

  • لوله نخ دار را می توان برای بسیاری از موارد استفاده کرد. اغلب آن ها را می بینید که به یک ماشین آتش نشانی متصل هستند.
  • درست است که این لوله های منعطف برای مقابله با آتش سوزی عالی هستند، اما در تمیز کردن منطقه سیلابی در کنار پمپ آب به همان اندازه عملکرد خوبی دارند. از آنجایی که پمپ آب آب را می مکد، از لوله نخ دار برای تخلیه همان آب به یک منطقه امن دور از سیل استفاده می شود. اگر از کوپلینگ های قفل اهرمی نیز به عنوان راهی برای اتصال چندین لوله به یکدیگر استفاده شود، می توان فاصله منطقه سیل تا ناحیه تخلیه را افزایش داد.
  • به طور مشابه، زمانی که مقادیر زیادی آب ممکن است نیاز به انتقال روی زمین های ناهموار و ناهموار داشته باشد، اغلب در فرکینگ استفاده می شوند. آنها کار بسیار راحت تری نسبت به سیستم لوله ارائه می دهند و معمولا توسط پیمانکاران آب انتخاب می شوند.
  • یکی دیگر از کاربردهای محبوب لوله نخ دار به عنوان یک ابزار باغبانی است؛ زیرا می توان آن ها را به راحتی دستکاری کرد تا به هر نقطه ای از باغ برسد. همچنین به اندازه کافی سبک هستند که بتوان از آن ها به صورت روزانه استفاده کرد.

معایب لوله های نخ دار یا لی فلت

عیب اصلی لوله های نخ دار انعطاف پذیر قیمت آن ها در مقایسه با لوله های صلب در لوله کشی سنتی است. اما به دلیل ویژگی ها و کیفیت بالای آن در واقع یک سرمایه گذاری طولانی مدت است که هزینه های اضافی را کاهش می دهد.

اگر محصولات بی کیفیت را انتخاب کنید، پمپ شما ممکن است از کار بیفتد که مطمئنا شما را به تماس با یک متخصص برای حل مشکل سوق می دهد. ایده آل این است که محصولات با کیفیت بسیار خوب را سفارش دهید. برای این منظور، ما به شما توصیه می کنیم مارک هایی را انتخاب کنید که به دلیل با کیفیت بودن شناخته شده اند.

بنابراین برای خرید لوله نخ دار باید از محصولات ارزان ‌تر اجتناب کرد. بهتر است مبلغی بیشتر برای لوله های با کیفیت بپردازید تا پمپی که اغلب خراب می شود.

لوله نخ دار یا لی فلت

چگونه از لوله های نخ دار نگهداری کنیم؟

یک لمس دستی و یک بازرسی بصری به شما این امکان را می دهد که متوجه عدم وجود سوراخ یا ترک بر روی لوله های خود شوید. این اطمینان می دهد که آن ها به درستی مهر و موم شده اند. با این همه برای افزایش عمر لوله های لی فلت خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

لوله نخ دار خود را بررسی کنید 

وقتی نوبت به محافظت از لوله نخ دار می رسد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بازرسی های روزانه را انجام دهید. در واقع، بهتر است لوله های خود را دو بار در روز بررسی کنید: یک بار در شروع روز کاری و یک بار در هنگام بسته شدن. این امر به ویژه در مورد کوپلینگ ها مهم است. اگر کوپلینگ های شما آسیب دیده باشد، لوله های شما نمی توانند فشار را تحمل کنند.

 متاسفانه، اگر کوپلینگ‌ های شما از کار بیفتند، خطر صدمات، به خصوص در مورد شیلنگ‌ های فشار قوی وجود دارد. برای حداکثر ایمنی، شلنگ ها و کوپلینگ های خود را حداقل دو بار در روز بازرسی کنید. اگر علائم آسیب دیدید، فورا لوله ها یا کوپلینگ ها را تعویض کنید. 

لوله نخ دار یا لی فلت

اجازه دهید لوله ها کاملا خشک شوند

اگر می خواهید از خراب شدن زودرس لوله نخ دار جلوگیری کنید، بگذارید آن ها کاملا خشک شوند. شاید فکر نکنید که این لوله ها نیاز به خشک شدن دارند. اما، اینطور نیست. از آنجایی که لوله های نخ دار ها صاف هستند، باید قبل از جمع شدن و کنار گذاشتن کاملا خشک شوند.

 اگر رطوبت باقی بماند، آن ها پوسیده می شوند. متاسفانه پوسیدگی آن ممکن است مشکلات جدی به خصوص برای اجزای اطراف شلنگ در هنگام پارگی ایجاد کند. نه تنها این، بلکه رطوبت باقیمانده باعث زنگ زدگی و خوردگی کوپلینگ های فلزی می شود. اگر این اتفاق بیفتد، کوپلینگ ها ممکن است در حین استفاده از کار بیفتند. از پوسیدگی شیلنگ و خوردگی کوپلینگ جلوگیری کنید. قبل از پیچاندن لوله ها، مطمئن شوید که کاملا خشک شده اند. 

دیگر نکات مراقبت از لوله نخ دار:

  • اگر چه این لوله ها کیفیت تست شده اند، اما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا عمدا به شلنگ آسیب وارد نکنید. مهم است که اطمینان حاصل شود که وسایل نقلیه سنگین از روی شیلنگ های تخت عبور نمی کنند. اگر نیاز دارید که این لوله ها را در سراسر جاده یا مسیرهای خود قرار دهید، باید مطمئن شوید که درون مجاری قرار می گیرند.
  • تا جایی که ممکن است، این لوله ها را صاف قرار دهید. اگر آن را در اطراف گوشه ها خم کنید، فشار مایع یا آب ممکن است کاهش یابد و ممکن است در طی یک دوره زمانی، لایه شکسته شود.
  • اگر لوله نخ دار یخ زده است، سعی نکنید آن را جمع کنید. ذرات تیز یخ باعث آسیب به لوله می شوند.
  • هنگامی که از آن برای مواد یا سیستم های خاصی مانند فوم استفاده می شود، باید مطمئن شوید که لوله را کاملا با آب تمیز بشویید.
لوله نخ دار یا لی فلت

روش های ذخیره سازی ایمن را بدانید

اگر می خواهید لوله های لی فلت خود را ذخیره کنید، مطمئن شوید که از روش های ذخیره سازی ایمن استفاده می کنید. اشتباهات ذخیره سازی شیلنگ های شما را از بین می برد. بزرگ ترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید این است که لوله های خود را در زیر نور خورشید قرار دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید لوله های نخ دار شما را خراب می کند.

لوله نخ دار یا لی فلت

 برای جلوگیری از آسیب نور خورشید، لوله های خود را در مکانی سرد و خشک نگهداری کنید. همچنین مهم است که اقدامات مناسب کنترل آفات را نیز انجام دهید. آفاتی مانند موش ها، موش ها و سنجاب ها به لی فلت ها و کوپلینگ های آن آسیب جدی وارد می کنند، به خصوص در هنگام لانه سازی.

لوله نخ دار یا لی فلت

سخن آخر

در این مطلب لوله نخ دار را بررسی کردیم و در زمینه مزایا و کاربردهای آن صحبت کردیم. در بسیاری از کاربردهای مربوط به انتقال سیال، استفاده از لوله های سخت محدودیت ‌های شدیدی را ایجاد می ‌کند که می‌ توان با استفاده از لوله نخ دار بر آن ها غلبه کرد. این لوله ها از نخ پلی استر و مواد PVC ساخته شد که باعث دوام و کیفیت آن می شود.

همچنین مقاومت بالایی در برابر فشار، خوردگی و فرسودگی دارد. دیگر مزیت این لوله حمل و نقل آسان و کم هزینه و نصب راه اندازی راحت است.