در این صفحه ما سعی میکنیم بروزترین در تاریخ دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ و کامل ترین لیست قیمت لوله زهکشی به همراه تجهیزات و لوازم جانبی آن را هر روزه برایتان آپدیت شده قرار دهیم.

انواع لوله زهکشی و کاربرد هر یک

انواع لوله زهکشی به روش های مختلفی استفاده می شوند، از هدایت آب به شیر آشپزخانه گرفته تا انتقال زباله به سیستم فاضلاب. این نوع سیستم های زهکشی از زمان های قدیم وجود داشته است. یونانی ها لوله های سفالی را برای انتقال آب به خانه ها و ساختمان های عمومی به کار می بردند. اما با حرکت به اوایل قرن بیستم، موادی مانند چدن، تراکوتا، مس و فولاد گالوانیزه محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

امروزه انواع مختلفی از لوله ها وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شوند. این مطلب به بررسی لوله های  PVC، PEX، ABS، مس و فولاد گالوانیزه و چدن و کاربرد هر یک می پردازد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کنید. 

برای خرید یا اطلاع از قیمت محصول با شماره 09122180028 یا 09107766002 تماس حاصل فرمایید.

لوله زهکشی

انواع لوله زهکشی در جنس و ظاهر با هم متفاوت اند که هر یک کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

لوله زهکشی پی وی سی

لوله های پلی وینیل کلراید (PVC) معمولا به عنوان بخشی از سینک، توالت یا خط تخلیه دوش استفاده می شود. لوله پلاستیکی آن برای این نوع استفاده ایده آل است؛ زیرا بهتر از سایر انواع لوله ها از آب در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند. این قابلیت همچنین باعث دوام فوق العاده لوله پی وی سی می شود. لوله های پی وی سی تا زمانی که در معرض نوعی آسیب قرار نگیرند، عمر نامحدودی خواهند داشت.

لوله زهکشی پی وی سی همچنین قادر به تحمل فشار بالای آب است. به همین دلیل است به عنوان خط اصلی تامین آب خانه شما نیز کاربرد دارد. همچنین یک ماده سبک تر است که کار با آن را نسبت به لوله های سنتی گالوانیزه فولادی راحت تر می کند. لوله‌های پی وی سی همچنین دارای پوشش داخلی صافی هستند که از تجمع رسوب محافظت کرده و آن‌ها را در برابر انسداد مقاوم‌تر می کند.

معایب لوله زهکشی پی وی سی شامل گزینه های اندازه محدود، ناتوانی در مقاومت در برابر آب گرم و نگرانی در مورد سمیت است. اگر چه لوله ‌های PVC تمام استانداردهای تعیین ‌شده را دارند، اما نگرانی ‌هایی وجود دارد. زیرا ممکن است مواد شیمیایی پلی ‌وینیل کلراید را وارد آب آشامیدنی کند و به طور بالقوه باعث مشکلات تنفسی و تولید مثلی شود. به همین دلیل است که برخی از کشورها لوله های زهکشی PVC را برای انتقال آب آشامیدنی ممنوع کرده اند.

لوله زهکشی  PEX

لوله زهکشی PEX یا پلی اتیلن متقاطع نیز به لوله های پلاستیکی مقرون به صرفه‌ای اشاره دارد که معمولا برای خطوط تامین آب استفاده می‌شود. این نوع زهکشی مشابه لوله های پی وی سی، از نفوذ زنگ زدگی یا خوردگی به داخل آب جلوگیری می کند.

حرفه ای‌ها بیشتر از لوله‌های PEX استفاده می‌کنند؛ زیرا انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی از طریق دیوارها، سقف ها، زیرزمین‌ها و فضاهای تنگ بافت می‌شوند. در عین حال، آن ها به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر فشارهای منبع آب شما مقاومت کنند. لوله پلی اتیلن متقاطع نیز برای آب سرد و گرم دارای کد رنگی است که تشخیص و سازماندهی لوله ‌ها را در هنگام کار آسان می‌‌کند.

لوله زهکشی

لوله زهکشی  ABS

لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) در طبیعت مشابه لوله های پی وی سی است؛ اما بر اساس رنگ مشکی آن‌ها به راحتی قابل شناسایی است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن نیز به ویژه در برابر دماهای سرد مقاوم است. عمدتا برای خطوط هواکش و تخلیه استفاده می شود.

اگر چه نصب این نوع زهکشی لوله‌کشی آسان است، اما در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ممکن است پیچ ​​و تاب بخورد. لوله‌های ABS نیز نسبت به انواع دیگر لوله‌های زهکشی پر سر و صداتر هستند و باعث ایجاد مزاحمت در بین برخی از صاحبان خانه می‌شود.

لوله های مسی

لوله‌ زهکشی مسی برای دهه ‌ها جزء اصلی صنعت لوله‌ کشی بوده است. این نوع لوله‌ کشی تا 50 سال عمر می ‌کند و معمولا در سینک ‌ها، دوش‌ ها، وان ‌ها و سایر وسایل خانه ‌های جدید و قدیمی یافت می ‌شود. لوله های مسی همچنان در بین لوله کش ها و صاحبان خانه ها محبوب هستند. زیرا در برابر خوردگی مقاوم اند و برای محافظت از کیفیت آب مناسب هستند.

لوله زهکشی

لوله زهکشی مسی قادر به تحمل فشار بالای آب اند و در برابر دمای آب سرد و گرم مقاوم هستند. همچنین می ‌توان آن را بازیافت کرد که تا حدودی گزینه ‌ای سازگار با محیط زیست است.

از آنجایی که این نوع لوله زهکشی بسیار سفت است، لوله کش ها نمی توانند از لوله های مسی در فضاهای تنگ استفاده کنند. همچنین گران ترین نوع لوله است. همانطور که قیمت مس همچنان در حال افزایش است، هزینه های هر پروژه مربوط به لوله های مسی نیز افزایش می یابد.

لوله های چدنی و فولادی گالوانیزه

لوله های چدنی و لوله های فولادی گالوانیزه به ندرت در ساخت و سازهای جدید گنجانده می شوند. اگر چه معمولا در خانه هایی که در اوایل قرن بیستم ساخته شده اند، یافت می شوند. با این حال، لوله های زهکشی چدنی بسیار بادوام هستند و امروزه برای بخش هایی از سیستم های توزیع آب مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های چدنی معمولا به عنوان لوله های فاضلاب یا سایر اهداف زهکشی استفاده می شدند. محبوبیت آن ها تا حد زیادی ناشی از این واقعیت است که آن‌ها در برابر حرارت مقاوم هستند و صدای حرکت آب را کاهش می‌دهند.

متاسفانه لوله های چدنی مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. با گذشت زمان، این بر توانایی آن برای حفظ یک منبع آب تمیز تاثیر می گذارد. این نوع لوله ها تا حد زیادی با لوله های مسی یا PEX در تعمیرات لوله کشی مسکونی جایگزین شده اند.

لوله زهکشی بتنی

لوله زهکشی بتنی نیازی به معرفی ندارد؛ زیرا بیشتر در مصالح ساختمانی استفاده می شود. در دسترس بودن محلی، هزینه موثر، استحکام و دوام آن را به رایج ترین لوله های زهکشی تبدیل کرده است. یکی دیگر از دلایلی که این لوله ها در مقیاس وسیع استفاده می‌شوند طبیعت دوستدار محیط زیست و خاصیت غیر قابل اشتعال آن بر خلاف لوله های پلاستیکی دیگر است.

لوله های زهکشی سفالی

لوله زهکشی سفالی نیز دوستدار محیط زیست و محکم تر مانند پلاستیک هستند. اگر چه این لوله ها قوی و سازگار با محیط زیست اند، اما باید در مدت زمان معینی تعویض شوند. زیرا به دلیل شرایط آب و هوایی شدید و فشار آب فاضلاب، احتمال ایجاد ترک در آنها وجود دارد. با این حال، امروزه لوله‌کشی سفالی را با لایه‌ای از بتن می‌پوشانند تا محکم‌تر و بادوام‌تر از قبل شود.

لوله زهکشی

اشکال مختلف لوله های زهکشی

همان گونه که گفته شد مواد مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها برای سیستم های زهکشی استفاده کرد. اما دو نوع از محبوب ترین اشکال لوله های مورد استفاده در سیستم های زهکشی لوله های راه راه یا دیوار صاف هستند.

هر دوی این ها ویژگی های خاص خود را دارند و همچنین دارای چندین تنوع هستند:

  • لوله زهکشی دیواری صاف: نصب این لوله سخت‌تر و کمی چالش‌برانگیزتراست. لوله‌های دیواری صاف خم نمی‌شوند. در عین حال دارای تمام مزایایی هستند که با داشتن سطح صاف برای جریان آب در طول آن به همراه دارد.
  • لوله زهکشی موج دار تک جداره: این یک متریال کم هزینه و انعطاف پذیر است که به دلیل انعطاف پذیری نصب آن بسیار آسان است. 
  • لوله راه راه دو جداره: این لوله راه راه در مقایسه با آنچه قبلا مورد بحث قرار گرفت، گزینه گران تری است. در حالی که انعطاف کمتری دارد، به این معنی که نصب آن کمی دشوارتر است، اما دارای یک دیوار داخلی صاف است.

اکثر تولیدکنندگان لوله‌های راه راه از پلی اتیلن با چگالی بالا استفاده می کنند که نسبتا محکم است و امکان انعطاف پذیری را فراهم می‌کند. با این حال، به این معنی است که هر لوله باید بدون چسب وصل شود، همانطور که در مورد لوله های صاف وجود دارد. در عوض، لوله‌های موجدار به هم می‌چسبند.

آیا لوله زهکشی راه راه بر جریان آب تأثیر می گذارد؟

لوله های راه راه به طور طبیعی بر جریان آب تاثیر می گذارند. تصور کنید آب روی یک میز صاف جریان دارد، حالا تصور کنید که روی یک میز با برجستگی های متراکم زیاد در جریان است. همین اثر در یک سیستم زهکشی موجدار اتفاق می افتد.

برای جبران این موضوع باید زاویه قرارگیری لوله ها را تغییر دهیم. این به این دلیل است که گرانش چیزی است که آب تخلیه را از طریق لوله های شما حرکت می دهد، به این معنی که آنها باید حداقل کمی به سمت پایین جریان داشته باشند وگرنه آب متوقف می شود یا شروع به عقب رفتن می کند.

لوله صاف نیاز به زاویه 1/8 اینچ در هر فوت یا حداقل 1٪ شیب دارد. اگرچه شرایط بسته به بسیاری از متغیرها متفاوت است، باید انتظار داشته باشید که لوله‌های موجدار به 25٪ شیب بیشتر نیاز داشته باشند.

چرا از لوله های فلزی استفاده نمی شود؟

همانطور که متوجه شده اید، صرف نظر از اینکه در مورد چه نوع لوله ای صحبت می کنیم، پلاستیک بر فلز ترجیح داده می شود. دلایل این امر بسیار گسترده است. شما امروز هیچ شرکت زهکشی در حال کار را پیدا نمی کنید که همچنان بر لوله های زهکشی فلزی اصرار داشته باشد!

در حالی که این ماده تا اواسط قرن بیستم استفاده می‌شد، می‌توان فرض کرد که این ماده بیشتر از سر ضرورت بوده است تا انتخاب. از این گذشته، پلاستیک تا سال 1907 اختراع نشد و تا مدت ها بعد به طور گسترده در دسترس نبود.

لوله زهکشی

چدن زنگ می زند.. حتی رطوبتی که روی پوست یا هوا وجود دارد برای شروع این فرآیند اکسیداسیون کافی است. هنگامی که فلز زنگ می زند، به طور قابل توجهی ضعیف تر می شود و به طور باورنکردنی در معرض خطر قرار می گیرد.

همانطور که می توانید تصور کنید، سیستم های زهکشی یک محیط بسیار مرطوب هستند که آب به طور مداوم از آنها عبور می کند. این بدان معنی است که زنگ زدگی فقط یک خطر نیست، بلکه اجتناب ناپذیر است.

لوله هایی که زنگ زده اند مستعد ترک ها، شکاف ها و در موارد شدید، ریزش کامل خواهند بود. لوله های پی وی سی در عین اینکه شکست ناپذیر نیستند، نمی توانند زنگ بزنند و در نتیجه تک تک این مشکلات را دور می زنند.

چه نوع لوله ای را انتخاب کنم؟

لوله های زهکشی بسته به کاربرد آن در اندازه های مختلفی تولید می شوند. ممکن است فکر کنید که قطر لوله بزرگ ‌تر همیشه بهتر است، اما لوله‌کش ‌ها باید از نرخ جریان صحیحی که توسط کد لوله‌ کشی تایید می‌ شود، پیروی کنند. لوله کش شما باید جریان طراحی را بررسی کند و درجه لوله و فشار آب در محله شما را دریابد.

اگر به دنبال تعمیر لوله های شکسته خود و تعویض زهکش های قدیمی هستید، بهتر است با یک لوله کش مجاز محلی مشورت کنید. آن ها در مورد خواص خاک، کیفیت آب و الزامات قانونی فعلی در منطقه شما بهتر می دانند. آن ها همچنین راه‌ حل ‌های مقرون ‌به ‌صرفه ‌تری را توصیه می کنند که بر هزینه اضافی به شما تحمیل نمی ‌کند.

آیا نیاز به تعویض لوله زهکشی دارید؟

اگر متوجه شدید که قسمت ‌هایی از خانه قدیمی شما هنوز دارای لوله‌ های سربی است، فورا به دنبال جایگزین باشید؛ زیرا این نوع لوله ‌ها برای سلامتی شما و محیط زیست خطرناک هستند. اگر لوله های آهنی گالوانیزه در سیستم لوله کشی شما وجود دارد، همچنان می توانید از آن ها استفاده کنید، اما اگر زهکشی مسدود شده است، آن ها را با لوله های پلاستیکی ایمن و بادوام جایگزین کنید.

لوله زهکشی

سخن آخر راجع به لوله های زهکشی

انواع لوله زهکشی برای اهداف مختلف در نظر گرفته شده است. برای موفقیت به عنوان یک متخصص لوله کشی یا لوله کشی منزل خود، باید بدانید که از کدام یک برای سیستم های لوله کشی خاص استفاده کنید.

 اگر قصد لوله کشی منزل یا محل کار خود را دارید، در سایت آبراه پایپ طیف وسیعی از انواع لوله زهکشی ارائه می شود. شما نمی توانید با مراجعه به این وب سایت از مزایای خرید آنلاین بهره مند شوید. ضمن اینکه کارشناسان شما را در انتخاب بهترین نوع لوله متناسب با هدف شما راهنمایی می کنند.