لوله های پلی اتیلن دارای تنوع بسیار زیادی در جنس، سایز و ضخامت جداره بوده و از انواع پرکاربرد و پرمصرف لوله در صنایع مختلف به شمار می آید. لوله های پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند سرما، گرما، رطوبت، ساییدگی، پوسیدگی و خوردگی توسط حشرات موذی و زیرخاکی و قابلیت انعطاف بسیار بالا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

سایز بندی لوله های پلی اتیلن

در مورد سایز بندی انواع مختلف لوله پلی اتیلن باید به فاکتورهای ضخامت، وزن و طول توجه داشت. به شکل کلی و جهانی، معمولا ضخامت داخل لوله ها را بر اساس معیار میلیمتر ثبت نموده و در برخی از شرکت ها و کارخانجات از واحد اینچ استفاده می گردد. البته باید توجه داشت که سایز لوله پلی اتیلن در انواع مختلف به جنس مواد تشکیل دهنده آن بستگی داشته و برخی از سایزها تنها برای یک نوع از لوله های پلی اتیلن قابل استفاده می باشند.

سایز بندی انواع مختلف لوله پلی اتیلن بسته به جنس، کارخانه تولید کننده و پروژه کاربردی آن در رنج متفاوتی قرار داشته و در صورت نیاز به سایزهای خیلی بزرگ و ضخیم این لوله ها در پروژه های خاص و غیر معمول، نیاز به سفارش و تولید سفارشی آن ها توسط برخی از کارخانجات سازنده است. معمولا تمامی ابعاد و ضخامت لوله ها در جداولی استاندارد بر حسب معیارهای جهانی ثبت گردیده و قابل ارائه به خریداران می باشد.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: لوله کاروگیت 400 میلیمتر چیست + قیمت خرید و فروش

 

لوله های پلی اتیلن و کاربرد آن ها 

لوله های پلی اتیلن از انواع بسیار کاربردی لوله در پروژه های مختلف تاسیسات مکانیکی، پروژه های انتقال سیستم های آبرسانی و فاضلاب و انتقالات آب دریا می باشند. لوله های پلی اتیلن در سایزهای مختلف، در فشارهای 4، 6، 10 و 16 اتمسفر در کارخانجات مختلف وابسته به صنایع پتروشیمی تولید می گردند.

بهترین تکنولوژی تولید این لوله ها مربوط به کشور آلمان و دستگاه های طراحی شده توسط این کشور صنعتی است. خوشبختانه امروزه بسیاری از کارخانجات ایرانی در این زمینه به موفقیت های زیادی دست یافته و توانسته اند لوله های پلی اتیلن در ضخامت های مختلف را تولید نمایند.

این نوع از لوله ها در جنس بسیار مرغوب و با استفاده از تکنولوژی های نوین و به روز کشورهای اروپایی تولید گردیده و تهیه آن ها بسیار مقرون به صرفه تر از انواع خارجی آن ها خواهد بود. معمولا این نوع از لوله ها در اندازه ها و طول استاندارد جهانی تهیه و عرضه گردیده و به شکل سفارشی نیز برای مکان ها و پروژه های خاص قابل تولید می باشند.

تولید سایز مختلف لوله پلی اتیلن 

تولید لوله های پلی اتیلن در سایزها و ضخامت های مختلف، احتیاج به دستگاه و تجهیزات تخصصی به منظور تولید سایز مورد نظر لوله پلی اتیلنی داشته و هر خط تولیدی قادر به تولید لوله در سایزهای مشخص شده با توانایی تولید دستگاه می باشد. باید ذکر نمود که انواع لوله پلی اتیلن از مواد مرغوب PE80 و PE100 تولید گردیده و هرکدام از لوله های تولید شده در سایزهای مختلف، دارای ویژگی های فنی مانند ضریب ایمنی، شرایط دمایی و مقاومت در درجات متفاوت می باشند. معمولا جدول سایز بندی بر اساس واحد میلیمتر و اینچ برای انواع لوله های پلی اتیلن در سایت رسمی کارخانجات تولید کننده و عرضه کننده این محصولات موجود بوده و اطلاعات جامعی در اختیار خریداران قرار خواهد داد.

لوله های پلی اتیلن و ویژگی های آن 

این نوع از لوله ها دارای وزن و حجم بسیار کمی بوده و قابلیت جا به جایی و بارگیری آسانی را به خود اختصاص می دهند.  این نوع از لوله ها دارای مقاومت و استحکام بسیار زیاد در برابر تغییرات شیمیایی، فیزیکی و محیطی بوده و نسبت به لوله های سنگین آهنی و فلزی از قدرت ماندگاری زیادی در برابر رطوبت و پوسیدگی برخوردار می باشند. انعطاف پذیری بسیار و قدرت خمش از دیگر ویژگی های مهم و قابل توجه در انواع لوله پلی اتیلن می باشد که مزیتی قابل توجه برای کاربران به شمار می آید.

خرید و تهیه انواع سایزهای لوله پلی اتیلن

در هنگام خرید و تهیه لوله پلی اتیلن، به سایز و اندازه این لوله بسیار توجه نموده و سایز لوله را متناسب با پروژه مورد نظر خود با استفاده از جدول سایز بندی کارخانجات انتخاب نمایید. حتما خرید خود را از کارخانجات و مراکز معتبر انجام داده و به فاکتورهایی مانند مرغوبیت مواد به کار رفته در لوله، تاریخ تولید محصول، نام و برند کارخانه تولید کننده و تاییدیه های صادر شده از ارگان های مختلف توجه نموده و لوله های پلی اتیلن بسیار مرغوب با قدرت ماندگاری، مقاومت و استحکام بالا تهیه نمایید.