کاربردهای لوله پلی اتیلن در ساختمان بسیار وسیع می باشد به طوری که امروزه این نوع لوله توانسته جای لوله های پی وی سی، چدنی و فلزی را به طور کامل بگیرد که مهمترین دلیل این امر مزایای استفاده از انواع لوله های پلی اتیلن می باشد. علاوه بر اینکه لوله های پلی اتیلن به عنوان لوله های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد باید بدانید این نوع لوله کاربرد های متعدد دیگری نیز دارد.

کاربرد لوله پلی اتیلن در ساختمان

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی مشاهده می شود که انواع لوله پلی اتیلن در رنگ ها و سایز های مختلف در بازار عرضه شده است که این امر موجب شده که این لوله ها در ساختمان سازی کاربرد زیادی داشته باشد. به طوری که باید بدانید لوله های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت که در سایز هایی چون ۱۶۰ و ۲۰۰ تولید می‌ شوند بهترین گزینه به عنوان لوله خروجی فاضلاب هستند.

همچنین از این لوله ها به عنوان لوله شبکه زهکش محوطه نیز استفاده می ‌شود. از دیگر استفاده لوله پلی اتیلن در ساختمان می توان به لوله های سیستم گرمایشی و لوله های انتقال آب سرد اشاره کرد.

پرمصرف ترین لوله پلی اتیلن در ساختمان ها

لوله پلی اتیلن شبکه ای یا لوله پلی اتیلن PEX جزو پر مصرف ترین و پرکاربردترین لوله ‌ها در ساختمان ها می باشد به طوری که باید بدانید از لوله های پلی اتیلن تک جداره در سایز های کوچک جهت انتقال آب سرد به عنوان لوله اصلی استفاده می شود و همچنین این  لوله ها جهت انتقال آب سرد و آب بسیار داغ به سیستم های گرمایش از کف کاربردهای فراوانی دارد.

انتقال آب سیستم تهویه نیز در حال حاضر با استفاده از این لوله های پلی اتیلن در ساختمان ها انجام می شود. همچنین لازم است بدانید از دیگر استفاده های لوله پلی اتیلن در بخش های مختلف ساختمان ها، می توان به استفاده از آن جهت آبیاری محوطه سبز ساختمان ها اشاره کرد. امروزه استفاده از این لوله ها در شبکه های گازرسانی نیز دیگر کاربرد این لوله ها می باشد.

استفاده از لوله پلی اتیلن بجای لوله پلیکا

اگر در خصوص لوله های استفاده شده در ساختمان تحقیق کنید در می‌ یابید که پر کاربرد ترین لوله، ها لوله پلیکا یا همان لوله upvc بوده که برای سیستم انتقال فاضلاب به خارج بسیار بکار برده می شود. این لوله ها که قیمت کمی دارد بسیار شکننده بوده و با ضربه‌ ای کوچک آسیب پذیری دارد. به طوری که در زمان زلزله به راحتی شکسته می شوند و خطرات زیادی به وجود می‌آید.

حالا اگر به جای لوله پلیکا از لوله پلی اتیلن در ساختمان استفاده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، زیرا لوله های پلی اتیلن در برابر دیگر لوله ها مزایای زیادی دارند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

لوله پلی اتیلن در سیستم فاضلاب

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین کاربردهای لوله پلی اتیلن در ساختمان به عنوان لوله برای سیستم فاضلاب می باشد زیرا اگر به جای پوش فیت از لوله پلی اتیلن استفاده شود قیمت نهایی آن بسیار کمتر خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید هزینه اجرای سیستم پوش فیت بسیار بیشتر از هزینه سیستم پلی اتیلن می باشد.

از طرفی توجه داشته باشید بسیاری از لوله هایی که در فاضلاب مورد استفاده قرار می‌ گیرند به دلیل استفاده از شوینده هایی چون وایتکس در گذر زمان پوسیده شده و نشت فاضلاب خواهند داشت؛ اما لوله های پلی اتیلن به هیچ عنوان این مشکل را ندارد.

این لوله ها مقاومت بسیار بالایی نیز در مقابل حرکت خاک و فشار داشته با این حال می توان گفت استفاده از این لوله ها در سیستم های زیربنایی ساختمان ‌ها بسیار مناسب می باشد به طوری که اگر لوله های پلی اتیلن جایگزین دیگر لوله ها شود کیفیت شبکه تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

علاوه بر آنچه بیان شد یکی دیگر از مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن در ساختمان، خاصیت انعطاف پذیری مناسب  آن می باشد. به طوری که حتی می‌توان این لوله‌ها را در مکان‌های مختلف استفاده نمود و در عین انعطاف پذیری قابلیت اتصال بسیار محکم داشته با این حال بدون نشتی می باشد.

از طرفی باید توجه داشته باشید این لوله ها که در برابر خوردگی گالوانیکی مقاوم هستند در طول زمان به هیچ عنوان آسیب نمی بیند. همچنین لوله های پلی اتیلن به دلیل سبکی وزن هزینه پایینی برای تعمیر و نگهداری داشته و از آنجایی که بسیار سبک هستند و به راحتی می‌توان در مکانهای مختلف این لوله ها را نگهداری کرد.