طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای چقدر است؟

اخیرا لوله های پلی اتیلن جایگاه ویژه ای در کشاورزی و گازرسانی و صنعت فاضلاب پیدا کرده اند. این لوله ها در مقایسه با سایر لوله های فلزی دوام عمر و ایمنی بالاتری دارند. لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای به عنوان یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین لوله ها در صنعت کشاورزی جهت آبیاری محصولات به کار می رود.

این لوله ها به دلیل سبکی، آسانی در حمل و نقل، انعطاف پذیری و قیمت ارزان بسیار مورد توجه می باشند، همچنین بازیافت این لوله ها و استفاده مجدد از آن ها آسان و کم هزینه تر از لوله های فلزی است.

عمر مفید لوله های آبیاری جانبی

عمر مفید این لوله ها به موارد فراوانی بستگی دارد. اولین نکته که باید مد نظر داشت این است که این لوله ها در فشار کاری بسیار پایین حدود 4 و 5 بار، استفاده می شوند. دومین نکته خرابی لوله در برابر مواد شیمیایی و اسیدی است زیرا این نوع مواد در برابر مواد اسیدی و بازی تخریب پذیر است. نکته دیگر نور خورشید است.

لوله های پلی اتیلنی با داشتن 2.5 درصد دوده، در برابر نور خورشید مقاوم هستند. مواد دوده داخل مواد پلی اتیلن به عنوان مواد ضد اشعه فرابنفش عمل می کند و از تخریب لوله جلوگیری می کند. مکانی که لوله در آن استفاده می شود نیز بسیار اهمیت دارد. این لوله ها در محیط های دارای سنگ و شن ریزه و کوهستانی مناسب نیستند و باید در زمین های صاف کشاورزی استفاده شوند.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: قیمت لوله پلی اتیلن PE100

در صورتی که بخواهیم به مزارع کوهستانی آبیاری قطره ای انجام دهیم، باید از لوله های دانسیته بالای پلی اتیلن با ضخامت و استحکام بالاتر استفاده کنیم.

نکات مهم در بالا بردن طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری جانبی

قبل از اینکه لوله های پلی اتیلن به مصرف کننده برسد، تست های متعددی بر اساس استاندارد ایزو 7607، بر روی لوله ها انجام می شود. این استانداردها فشار کاری و کارایی لوله در شرایط استاندارد را بررسی می کنند. لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای بیشتر از 50 سال عمر مفید دارد البته در صورتی که به درستی تولید شده باشد و از طرف دیگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

قرارگیری در اشعه مستقیم خورشید، مواد اسیدی و خورنده، سایش و فشار بالای آب برای این لوله ها مخرب است، هر چند که لوله به درستی تولید شده باشد.

انواع لوله های پلی اتیلن

نوع لوله های پلی اتیلن را مواد سازنده آنها تعیین می کند. این لوله ها بنا به کاربرد انواع گوناگونی دارند. در استانداردهای لوله رسانی، لوله های پلی اتیلن به انواع کاروگیت (فاضلابی)، لوله های آبرسانی، لوله های گازرسانی و لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای تقسیم می شوند. بر اساس کاربرد این لوله ها، فشار کاری و ضخامت لوله نیز متفاوت است.

برای مثال در لوله های گازرسانی فشار بالا مورد نظر است، به همین دلیل از لوله هایی با ضخامت بالاتر استفاده می شود. ظاهر لوله های کاروگیت بسیار متفاوت است و به صورت دندانه ای می باشد، این ظاهر نشان دهنده فشار خارجی بیشتر لوله است. امروزه با متداول شدن شیوه آبیاری قطره ای، لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

لوله های آبیاری پلی اتیلن از سایز 9 میلیمتر تا 20 میلیمتر می باشند. این لوله ها ضخامت کمی دارند و بسیار انعطاف پذیرند. انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای سبب سبکی لوله و سهولت در حمل و نقل آن شده است. این لوله ها در متراژ 400 متری به صورت کلافی بسته بندی شده و به کشاورزان و مصرف کنندگان ارسال می شود.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: لوله پلی اتیلن در زنجان

مواد اولیه سازنده این نوع لوله ها، پلی اتیلن لو دانسیته (با دانسیته پایین) است. همانطور که از اسم مواد اولیه مشخص است، دانسیته این مواد نسبت به پلی اتیلن معمولی بسیار کم تر است و همین امر سبب سبکی آنها شده است. مواد اولیه لوله های پلی اتیلن آبیاری پلی اتیلن PE40 و پلی اتیلن PE32 می باشد.

موارد استفاده از لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای در زمین های کشاورزی به منظور آبیاری قطره ای محصولات و درختان استفاده می شود. البته از این لوله ها برای انتقال کودهای فاقد مواد شیمیایی اسیدی قوی نیز استفاده می شود. در لوله های آبیاری جانبی بست هایی تعبیه می شود که این بست ها آب را به صورت فشفشه در محیط اطراف پخش می کنند.

البته حالت دیگری نیز وجود دارد که آب به صورت قطره ای از لوله خارج می گردد و ذر زیر گیاه ریخته می شود.

مزایای استفاده از لوله های آبیاری قطره ای

  1. سهولت در حمل و نقل به دلیل سبکی و وزن پایین، استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه، خمیدگی و تاخوردگی
  2. مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید
  3. آسانی در کاربرد و نصب سریع اتصالات برای آبیاری و نصب فلنج ها
  4. دارای خاصیت الاستیسیته بالا
  5. انعطاف پذیری لوله ها و امکان استفاده  از آنها در زمین های ناهموار
  6. امکان ایجاد خم شعاعی لوله (شعاع مجاز خم  شعاعی 20 برابر قطر استاندارد لوله است)
  7. مقاوم در برابر زمین لرزه و رانش زمین مخصوصا در سطح زیر دریا که امکان حرکت لایه های زمین بیشتر است
  8. سطح داخلی این لوله ها صیقلی است و مواد و سیالات را به راحتی از خود عبور می دهد
  9. عمر طولانی و مقاومت در برابر خوردگی اسیدها، سائیدگی، پوسیدگی و سیالات شیمیایی و عدم جذب و واجذب آب
  10. قیمت بسیار پایین و هزینه پایین نصب و راه اندازی
  11. لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای دارای طول عمر مفید 50 ساله است که دمای محیط و فشار کاری در هنگام استفاده باید در نظر گرفته شود
  12. قابلیت استفاده از لوله های آبیاری با متراژ بالا
  13. استفاده ایمن و بدون ترکیدگی های مخرب