لوله پلی اتیلن، یکی از بهترین جایگزین ها برای انواع لوله های فلزی، چدنی و بتنی است. این نوع لوله ها، دارای خصوصیات بسیار منحصر به فردی هستند و به همین دلیل در انواع صنایع از آنها استفاده می شود. طول عمر لوله های پلی اتیلن، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این عوامل را به شما معرفی خواهیم نمود.

طول عمر لوله پلی اتیلن

طول عمر لوله های پلی اتیلن به توجه عوامل مختلفی تعیین می شود. همچنین طول عمر هر لوله به وسیله مشخصات فیزیکی و شیمیایی محل قرارگیری لوله که می تواند آب، خاک، فاضلاب و گاز باشد، تعیین می شود و می تواند بسیار متفاوت باشد. لوله های قدیمی، دارای طول عمر کمتری بودند که باعث ایجاد مشکلاتی بسیاری می شدند.

اما لوله پلی اتیلن، با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی، هر روزه دارای دیواره ای نازک تر اما مقاوم تر می شوند و همین امر باعث افزایش طول عمر این نوع لوله ها می شود. این نوع لوله ها، با توجه به کاربردشان، طول عمری بین 50 تا 100 سال دارند که این امر یک ویژگی بسیار عالی و منحصر به فرد برای یک لوله محسوب می شود.

 

آشنایی با لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن همانگونه که از نام آن مشخص است، از جنس پلی اتیلن ساخته می شود و به همین دلیل این لوله ها دارای جنسی بسیار خوب هستند. این نوع لوله ها دارای ویژگی هایی هستند که سبب مقاوم شدن آنها در برابر اشعه آفتاب و مواد شیمیایی شده و به همین دلیل طول عمر این نوع لوله ها بسیار بالا است و استحکام و مقاومت بسیار بالایی نیز دارند. این نوع لوله ها دارای گریدهای متفاوتی است و در صنایعی همچون آب، گاز، شبکه های آب و فاضلاب، شبکه های زهکشی، پوشش کابل های برق و مخابرات استفاده می شود.

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لوله پلی اتیلن

عوامل بسیار مهمی بر طول عمر لوله های پلی اتیلن تاثیر می گذارند که عبارتند از:

  • اولین و مهمترین عاملی که بر طول عمر این نوع لوله ها تاثیر مستقیمی می گذارد، نوع ماده اولیه پلی اتیلنی است که برای ساخت لوله بکار برده می شود. اگر شرکت تولید کننده از مواد مرغوب برای تهیه لوله ها استفاده نکند، قطعا لوله کیفیت لازم را نخواهد داشت و طول عمر آن نیز طبعا کم خواهد شد.
  • ماشین آلاتی که برای تولید این لوله ها بکار برده می شود و همچنین، افرادی که کار تولید این لوله ها را انجام می دهند اگر از تجربه کافی برخوردار نباشند، طول عمر کاهش می یابد.
  • اینکه لوله پلی اتیلن برای چه کاری همچون گاز، آب و فاضلاب بکار برده می شود نیز باعث کاهش یا افزایش طول عمر لوله می شود.
  • دمای محیط نیز یکی از عواملی است که می تواند سبب کاهش طول عمر لوله شود. به صورت پیش فرض، لوله هایی که با دمای 20 درجه، حدود 50 سال طول عمر دارند.
  • فشارهایی که به لوله وارد می شوند نیز می توانند بر روی طول عمر لوله تاثیر می گذارند.
  • اگر لوله از مسیری رد می شود که ماشین از آنجا تردد دارد، این فشار می تواند طول عمر لوله را تحت تاثیر قرار دهد.
  • هر گونه شکاف یا خراش می تواند طول عمر لوله را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاومت لوله های پلی اتیلن

  • لوله های پلی اتیلن در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند و دچار هیچ گونه مشکلی نمی شوند.
  • این لوله ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می توان در بسیاری از جاها از این لوله ها استفاده کرد. در واقع همین انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن سبب می شود تا طول عمر این لوله ها افزایش یابد و مقاومت آن در برابر شرایط مختلف افزایش یابد.
  • لوله پلی اتیلن در برابر سایش بسیار مقاوم است.
  • این لوله ها بسیار سبک وزن هستند و در برابر زلزله و رانش زمین بسیار مقاوم هستند و دچار هیچ گونه مشکلی نمی شوند.
  •  این نوع لوله ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید بسیار مقاوم هستند و دچار هیچ گونه مشکلی نمی شوند. بنابراین اگر حتی لوله در معرض نور آفتاب باشد، طول عمر لوله مانند همان حالت قبلی است.

هزینه های خرید لوله های پلی اتیلن در برابر طول عمر آن

با توجه به طول عمر بالای اینگونه از لوله ها، هزینه خرید اینگونه از لوله ها در برابر طول عمر آنها، بسیار خوب و مناسب است. بنابراین خرید اینگونه از لوله ها می تواند برای پروژه های بسیاری همچون پروژه های گاز و آب، بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. بنابراین پس از تعیین گرید لوله مورد نظر، می توانید این لوله را خریداری نمایید و با خیالی راحت آن را استفاده کنید.