لوله ها نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان دارند به نحوی که بخشی از وجود خدمات رفاهی مانند آب و گاز به این تجهیزات بستگی دارند. یکی از پرکاربردترین لوله ها لوله پلی اتیلن است که برای مصارف خریداری شده و در اندازه های مختلفی تولید می شود.

۵ نکته مهم که برای موقع خرید لوله پلی اتیلن باید به آنها توجه کنید

لوله های پلی اتیلن یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است . امروزه این لوله ها در طیف گسترده ای از فعالیت های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

این لوله ها در سایز ها ، لایه ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک به جهت مصرف در زمینه ی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

دوام ، استحکام و عمر مفید آن ها بالا بوده و به راحتی قابل نصب و راه اندازی هستند ، از این رو لوله های پلی اتیلن اولین انتخاب مسئولان خرید در پروژه های ساختمانی است. جهت خرید لوله های پلی اتیلن می بایستی چند نکته را در نظر گرفت تا به خریدی مطمئن و کارآمد دست زد. در ادامه به بررسی ۵ نکته برای خرید آسان لوله پلی اتیلن پرداخته خواهد شد.

1.ابتدا مشخص کنید لوله را برای چه هدفی می خواهید

قبل از اقدام به خرید لوله های پلی اتیلن ابتدا باید این نکته مشخص شود که لوله به جهت چه مصرف یا مصارفی خریداری می شود. لوله پلی اتیلن برای انتقال فضولات فاضلاب ، آب آشامیدنی ، مواد سمی و شیمیایی ، انواع گاز های فشرده و انواع پسماند های کارخانه ای و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های پلی اتیلن از دوام بسیار بالایی برخودار بوده و نیاز به تعمیر زود به زود ندارند ، از این رو این لوله ها در صنایع گاز و نفت به صورت بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. شما قبل از خرید نیز می بایستی مشخص کنید که لوله را به چه هدفی خریداری می کنید چرا که ممکن است پس از خریداری لوله به این نتیجه برسید که لوله به درد هدف شما نمی خورد.

قیمت لوله پلی اتیلن

2.قیمت روز لوله را در دست داشته باشید

قبل از اقدام به خرید لوله پلی اتیلن از قیمت روز آن باخبر شوید. با مراکز فروش و یا کارگاه های ساخت لوله های پلی اتیلن تماس بگیرید و یا به صورت حضوری برای اطلاع قیمت مراجعه کنید. قیمت لوله های پلی اتیلن توسط اتحادیه مربوطه قیمت گذاری می شود ، از این رو قیمت آن در سراسر ایران به یک مقدار است.

برخی از مراکز فروش با شعار مرغوبیت کالا ، لوله های پلی اتیلن را با قیمت بیشتری ارائه می کنند. با توجه به این موارد اطلاع قیمت دقیق لوله ی پلی اتیلن قبل از خرید بسیار حائز اهمیت است.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: توصیه های مهم به مجریان سیستم پوش فیت پلی ران

3.به مرغوبیت جنس لوله پلی اتیلن بیشتر توجه کنید

در برخی از موارد افراد خریدار قربانی خرید لوله های پلی اتیلن نامرغوب می شوند که اغلب به دلیل قیمت پایین آن ها اقدام به خرید آن ها می کنند. قبل از خرید لوله های پلی اتیلن اطلاعاتی در مورد خصوصیات لوله ی پلی اتیلن مرغوب کسب کنید و یا با افراد صاحب نظر اقدام به خرید کنید.

لوله ی پلی اتیلن مرغوب می بایستی سطحی داخلی بسیار صاف و صیقلی داشته باشد. هر گونه برآمدگی و یا تو رفتگی باعث کاهش عمر مفید لوله و خطرات جدی می شود. سطح خارجی لوله نیز می بایستی صیقلی باشد. لوله های پلی اتیلن مرغوب دارای نشان استاندارد و شناسه تولید هستند که به صورت برچسب بر روی آن ها قرار داده می شود.

از دیگر ویژگی های لوله پلی اتیلن مرغوب می توان به راحتی در نصب و اتصال آن ها اشاره کرد. لوله های مرغوب به سادگی و با زحمت کم به یکدیگر متصل و سپس جوش داده می شوند. از لوله های نامرغوب و درجه دو پلی اتیلن به جهت امر آبرسانی استفاده نکنید چرا که در ترکیبات این نوع از لوله از انواع ضایعات استفاده شده است.

4.از نمایندگی های مجاز تهیه کنید

لوله پلی اتیلن و یا هرگونه تجهیزات ساختمانی دیگر را از کارگاه های ساخت و یا نمایندگی های مجاز تهیه کنید. در شناسنامه ی لوله ی پلی اتیلن مجاز می بایستی این ویژگی ها درج گردیده باشد:

  1. نشان استاندارد
  2. برند معتبر
  3. نام کارخانه و یا کارگاه تولید کننده
  4. تاریخ تولید
  5. شماره خط تولید
  6. نوع مواد اولیه ( درجه یک یا درجه دو)
  7. رده فشار

پس از مطالعه موارد فوق و اطمینان حاصل کردن از آن ها می بایستی اطلاعاتی در باب معتبر بودن یا نبودن برند حاصل کنید. برند های معروف اغلب از کمیاب ترین اجناس در بازار فروش هستند. اگر به صورت عمده لوله ی پلی اتیلن خریداری می کنید بهتر است مستقیما از کارخانه تهیه کرده و قبل از خرید از فضا و خط تولید کارخانه بازدید به عمل آورید. بهتر است از همان نمایندگی و یا کارخانه ای که لوله پلی اتیلن را خریداری می کنید اتصالات آن را نیز تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: قیمت لوله کاروگیت در قم

5.لوله ای با اندازه مناسب انتخاب کنید

لوله های پلی اتیلن در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید می شوند که هر یک وزن و طول متفاوتی با دیگری دارند. ضخامت لوله های پلی اتیلن از 2 اینچ شروع شده و تا 12 اینچ ادامه می یابد. هر یک از این لوله ها به جهت اهداف مختلفی ساخته و سپس تهیه می شود.

قبل از خریداری از اطلاعاتی در مورد سایزها و اندازه های مختلف تهیه کنید تا لوله ای با اندازه ی مناسب برای هدف خود انتخاب کنید. لوله های خیلی باریک و یا گشاد باعث بروز ناکارآمدی در عمل لوله و خرج دوباره می شود. برای مثال لوله های 5 لایه اغلب به جهت آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرد.