لوله های پلی اتیلن یکی از انواع لوله ها است که در صنایع مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارند. به همین دلیل استفاده از لوله های پلی اتیلن در کشاورزی، می توانند سبب جلوگیری از هدر فتن آب شوند و در صرفه جویی در منابع آبی و نگهداری از این منابع، نقشی بسیار مهم ایفا می کنند.

کاربرد لوله های پلی اتیلن در کشاورزی

لوله های پلی اتیلن یکی از بهترین انواع لوله ها هستند که دارای ویژگی های بسیار منحصر بفردی هستند و همین امر سبب شده است تا استفاده از لوله های پلی اتیلن در کشاورزی، امروزه به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از لوله های پلی اتیلن در کشاورزی، برای آبیاری باعث صرفه جویی در منابع آبی و جلوگیری از هدر رفتن آب می شود و به همین دلیل استفاده از لوله های پلی اتیلن در گلخانه ها، زمین های کشاورزی و مزارع بسیار پر رونق هستند.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: قیمت لوله کاروگیت در بجنورد

اما نوع لوله کشی در این نوع زمین ها نیز بسیار اهمیت دارد زیرا اگر آب ورودی با فشار به زمین وارد شود، باعث جمع شدن آب در یک نقطه از زمین شده و محصولات خراب می شوند. بنابراین چگونگی لوله کشی و نوع لوله مورد استفاده، اهمیت بسیاری در اینگونه از زمین ها دارد.

مزیت لوله های پلی اتیلن در کشاورزی

استفاده از لوله پلی اتیلن در کشاورزی، دارای مزایای بسیاری است که سبب شده است تا کشاورزان از اینگونه لوله ها به وفور در صنعت کشت استفاده کنند. دوام و عمر بالای این لوله ها، نصب بسیار آسان و سریع، استحکام خیلی بالا، سبک بودن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، مقاومت بالا در برابر اشعه آفتاب، تنوع بسیار بالا، بهداشتی بودن و غیر سمی بودن این لوله ها،مقاوم در برابر باد و باران، مقاومت بسیار بالا در برابر عبور انواع ماشین آلات کشاورزی، هزینه بسیار پایین، تنها بخشی از مزایای استفاده از انواع لوله های پلی اتیلن در کشاورزی می باشد.

انواع لوله های مورد استفاده برای کشاورزی

لوله های پلی اتیلن در کشاورزی، دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از این لوله ها برای موارد خاصی استفاده می شوند. این لوله ها که در دو نوع قطره چکانی و اسپری کننده عرضه می شوند. به طور مثال برای آبیاری برگها، پوشش ها، انواع درختان و پوشش های گیاهی، باید از نوعی آبیاری یکنواخت و حالت آب پاشی برای رطوبت رساندن به همه قسمت ها استفاده شود که به وسیله لوله های پلی اتیلن می توان این نوع آب رسانی را انجام داد. این لوله ها دارای انواع سایزها همچون 10، 12، 16، 20، 25، 32، 40، 50، 63، 75 و 90 اینچ، می باشد که به راحتی قابل استفاده می باشند. همچنین باید بدانید که در کشاورزی، معمولا از لوله های تک جداره پلی اتیلن استفاده می شود و خیلی کم پیش می آید که از لوله های دوجداره برای اینکار استفاده شود.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: قیمت خرید لوله پلی اتیلن 1400 میلیمتر

مشخصات لوله های پلی اتیلن مورد استفاده برای کشاورزی

  • لوله 10 اینچ یا 250 میلی متری، یکی از پر مصرف ترین لوله های پلی اتیلن است که برای انتقال آب با فشارهای 5 تا 25 اتمسفری با متراژ 6 تا 12 سانتی متری ساخته می شود.
  • لوله 12 اینچ یا 315 میلیمتری، یکی از انواع لوله های پلی اتیلن است که برای انتقال آب با فشارهای 5 تا 25 اتمسفری با متراژ 6 تا 12 سانتی متری ساخته می شود.
  • لوله 16 اینچ یا 400 میلی متری، یکی از انواع لوله های پلی اتیلن برای انتقال انواع مایعات است که دارای جنس پلی اتیلن سخت است و با فشارهای 6، 10 و 16 اتمسفری ساخته می شود.
  • لوله 20 اینچ یا 500 میلیمتری، یکی از انواع لوله های پلی اتیلن است که برای انتقال آب با فشارهای 5 تا 25 اتمسفری با متراژ 6 تا 12 سانتی متری ساخته می شود.
  • لوله های پلی اتیلن با سایز 24 اینچ به بالاتر، معمولا برای انتقال مایعات در زمین های خیلی بزرگ و زیرزمینی، در حجم های بسیار بالا و با فشار خیلی بالا ساخته می شوند.

از دیگر ویژگی های لوله های پلی اتیلن برای کشاورزی

  • یکی از ویژگی های بسیار خوب این لوله ها برای کشاورزی این است که حشرات را به خود جذب نمی کنند.
  • برای انتقال انواع سموم و کودها می توان از این نوع لوله ها استفاده کرد.
  • اگر سیستم آبیاری از کار بیفتد، این لوله ها می توانند این مشکل را حل نمایند.
  • هزینه های نگهداری و نصب بسیار پایینی دارند.
  • نشتی آب در این لوله ها نسبت به دیگر نوع لوله های قدیمی بسیار پایین تر است و به همین دلیل باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.
  • در لوله های پلی اتیلن می توان آب ورودی و خروجی را کنترل کرد.