در هنگام تهیه لوله های پلی اتیلن یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای مشتریان پیش بیاید این است که چرا لوله پلی اتیلن سیاه است؟ توجه داشته باشید جهت پاسخگویی به این سوال بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن که امروزه جای لوله های فلزی، چدنی پی وی سی و غیره را گرفته ‌اند گزینه ای بسیار مناسب می باشد. به طوری که باید بدانید مواد اولیه ای که برای تولید این لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد بدون رنگ بوده و لوله های پلی اتیلن یکی از میلیون ها تولیدات پلیمری است که از مواد پلی اتیلنی تولید می شود. به طور کلی باید بدانید این لوله ها کاربردهای زیادی دارند از این رو در رنگ ‌های مختلفی تولید می شوند. اما اغلب لوله های پلی اتیلن که مورد استفاده قرار می ‌گیرد؟ به رنگ مشکی است که در اینجا سوالی که برای مصرف کنندگان به وجود می آید این است که چرا لوله پلی اتیلن سیاه است؟ آیا برای این امر دلیل خاصی وجود دارد یا خیر؟

چرا لوله پلی اتیلن سیاه است؟

برای پاسخگویی به سوال اینکه چرا لوله پلی اتیلن سیاه است؟ باید گفته شود که لوله های پلی اتیلن اگرچه در رنگ های مختلفی تولید می شوند اما اغلب آنها به رنگ مشکی بوده که مهمترین دلیل آن ایجاد مقاومت لوله ها در برابر اشعه یووی خورشید می باشد. باید توجه داشته باشید رنگ مشکی به کار رفته در لوله های پلی اتیلن موجب می شود که گرما در لوله نگه داشته شود و این امر منجر به داغ شدن و انبساط لوله می ‌گردد. با وجود این امر باید دقت داشته باشید در هنگام جابجایی این لوله ها لازم است دقت زیادی به عمل آمده تا از خمیدگی، تغییر شکل دائمی یا شکستگی لوله ها جلوگیری شود. به صورتی که باید حداقل از جابجا کردن لوله های داغ که در مدت زمان زیادی در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته اند اجتناب شود در غیر این صورت ممکن است لوله ها تغییر شکل داده یا مشکلی برای آن پیش بیاید.

رنگ کردن لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن در ابتدا هنگامی که تولید می شود به صورت بی رنگ بوده یا می‌ توان گفت از مواد پلی اتیلن سفید هستند. اما همانطور که در پاسخ به سوال چرا لوله پلی اتیلن سیاه است گفته شد، استفاده از رنگ مشکی برای این لوله ها موجب مقاومت آن در برابر اشعه یو وی خورشید می شود که در اینجا برای رنگ کردن لوله به رنگ مشکی لازم است از مواد افزودنی به نام مستربچ استفاده شود که این مستربچ دوده یا کربن بلک می باشد. بنابراین می توان گفت از دیگر اجزای اصلی لوله های پلی اتیلن مشکی، دوده یا کربن بلک هستند. در اینجا نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که نیاز است تا مستربچ با مواد اولیه طبق فرمول و با دقت زیادی ترکیب شود به طوری که این کار نیاز به استفاده از دستگاه های دقیق و مدرن دارد. اگرچه اضافه نمودن این افزودنی در بیشتر کارخانه های تولید کننده لوله پلی اتیلن در نقاط مختلف جهان به صورت دستی انجام می گیرد، اما به طور حتم رعایت استاندارد برای ترکیب مواد افزودنی به این لوله ها موجب تولید لوله هایی با مرغوبیت بالاتر خواهد شد.