لوله پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین لوله هایی است که امروزه در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. برای خرید این لوله ها شما باید استانداردهایی را برای آنها در نظر داشته باشید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره استانداردهای لوله کاروگیت پلی اتیلن صحبت کنیم و اطلاعاتی را در خصوص این استانداردها در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که به این لوله ها و استانداردهای مربوط به آنها علاقه مند هستید توصیه ما به شما این است که حتما ما را در این مطلب همراهی کنید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آشنایی با برخی از مهمترین استانداردهای لوله کاروگیت پلی اتیلن( بخش اول)

اولین استاندارد مربوط به این لوله ها این است دیواره های داخلی و خارجی آنها باید حتما دو جداره باشد و از جنس پلی اتیلن ساخته شده باشد. معمولا پلی اتیلنی که برای این کار استفاده می شود دارای جریان mfi می باشد. نکته بعدی که درباره استاندارد این لوله ها باید بدانید این است که مشخصات کیفی که برای کنترل کردن ابعاد این لوله استفاده می شود باید حتما از استانداردهای بسیار مهم DIN16961-2 و INSO 9116-3 پیروی کنند.

اگر قصد دارید آزمون های مختلف را بر روی این لوله ها پیاده سازی کنید باید بدانید که این آزمون ها نیز باید دارای استاندارد EN13476 باشند. برای متصل کردن لوله کاروگیت پلی اتیلن به یکدیگر باید حتما از استانداردهای ASTM-849، EN13476 و DIN16961-2 پیروی کنید تا به خوبی بتوانید این لوله ها را به یکدیگر متصل کنید.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: قیمت لوله کاروگیت در قم

درباره این لوله ها باید دقت کنید که داخل لوله ها باید کامل صاف باشد و هیچ ناهمواری بر روی آنها وجود نداشته باشد. علاوه بر این ضخامت این لوله ها نیز به اندازه مناسب باشد تا در صورت وجود فشار زیاد دچار مشکل نشوید.

آشنایی با برخی از مهمترین استانداردهای لوله کاروگیت پلی اتیلن( بخش دوم)

اگر قصد خرید لوله کاروگیت پلی اتیلن را دارید باید بدانید که این لوله ها حتما باید با روش کوپلر سرخود تولید شده باشند و آب بندی کامل نیز بر روی آنها انجام شده باشد تا بتوانند نیازهای شما را به شکل مناسبی برطرف کنند. اگر درباره میزان مقاومت حلقوی این لوله ها نیز کنجکاو هستید باید بدانید که مقدار استاندارد آن معمولا 31/5 kn/m2 است که حتما باید به این موضوع دقت زیادی داشته باشید.

نکته دیگری که درباره استانداردهای لوله کاروگیت پلی اتیلن وجود دارد این است که مواد اولیه ای که برای ساخت سطوح داخلی و خارجی این لوله ها به کار گرفته می شود باید حتما طبق استاندارد ISIRI 7174 باشند. دقت داشته باشید که موادی که در داخل این لوله به کار گرفته می شوند نباید دارای رنگ مشکی باشند و علاوه بر این در این مواد حداقل 4 درصد ANTI UV نیز باید وجود داشته باشد تا بتوان گفت این لوله از استاندارد جهانی پیروی می کند.

آشنایی با آزمون های مربوط به این لوله ها( بخش اول)

یکی از معروف ترین آزمون هایی که بر روی لوله کاروگیت پلی اتیلن انجام می شود آزمون دانسیته نام دارد که مربوط به ویژگی های فیزیکی و به ویژه میزان چگالی این لوله ها است که به همین منظور آنها را به صورت شناور در می آورند تا بتوانند ویژگی های فیزیکی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

برای اندازه گیری میزان جریان جرمی مواد مذاب از آزمونی تحت عنوان شاخص جریان مذاب استفاده می شود که معمولا در شرایط دمایی مشخصی انجام می شود تا اندازه گیری ها به صورت دقیق باشند. تست های مقاومت حلقوی بلند مدت و کوتاه مدت دو تست بسیار مهم برای لوله کاروگیت پلی اتیلن هستند که اولی همانطور که از نام آن مشخص است مربوط به استحکام بلند مدت این لوله ها و دومی نیز مربوط به استحکام کوتاه مدت آنها می باشد.

 

آشنایی با آزمون های مربوط به این لوله ها( بخش دوم)

تست انعطاف پذیری حلقوی یکی دیگر از مهمترین آزمون های لوله کاروگیت پلی اتیلن است که در این تست زمانی که به لوله فشار وارد می شود انعطاف پذیری آن مورد بررسی قرار می گیرد. از دیگر آزمون های بسیار مهم مربوط به این لوله ها می توان به اندازه گیری میزان دوده برای کنترل میزان دوده مواد اولیه، پراکنش دوده برای دستیابی به برخی از ویژگی های این لوله ها، آزمون بازگشت حرارت برای پیدا کردن نواقص مختلف و همینطور آزمون کنترل ابعادی برای کنترل ضخامت جداره داخلی اشاره کرد.آشنایی با انواع لوله کاروگیت و اتصالات موجود در بازار

آیا بر روی مواد اولیه استفاده شده در این لوله ها نیز آزمونی انجام می شود؟

بله، شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه آزمون های مهمی بر روی لوله کاروگیت پلی اتیلن انجام می شود که به منظور بررسی مواد اولیه استفاده شده در این لوله ها می باشد. از جمله مهمترین این آزمون ها می توان به مواردی همچون آزمون شاخص جریان مذاب، آزمون چگالی، آزمون پایداری حرارتی، آزمون تست رطوبت و در نهایت آزمون پراکنش دوده اشاره کرد که تمامی این آزمون ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.

مقاله پیشنهادی مفید و کاربردی: لوله پلیکا در اهواز

آزمون هایی جهت تاییدیه استاندارد بودن لوله کاروگیت پلی اتیلن

آخرین نکته ای که قصد داریم درباره آزمون های استاندارد بودن لوله کاروگیت پلی اتیلن برای شما بیان کنیم مربوط به آزمون هایی است که در زمینه تاییدیه مربوط به استاندارد بودن این لوله ها می باشد.

از جمله این آزمون ها می توان به مواردی همچون تست ضربه لوله کاروگیت، کیفیت مناسب ظاهری لوله کاروگیت و بررسی آن، نشانه گذاری و مارکینگ لوله کاروگیت، حداقل ضخامت لایه بیرونی لوله دوجداره کاروگیت، حداقل ضخامت لایه داخلی لوله دوجداره کاروگیت، نرخ جریان مذاب لوله کاروگیت، دانسیته لوله کاروگیت، پایداری حرارتی لوله کاروگیت، مقدار دوده، پراکنش دوده، آزمون آون مواد اولیه لوله کاروگیت، مقاومت حلقوی اسمی لوله دوجداره کاروگیت و مقاومت حلقوی بلند مدت لوله دوجداره کاروگیت اشاره کرد.